piątek, 12 lutego 2016

Dzień i noc - idealna gra dla dwulatka



W co grać z dwulatkiem? Dwulatkiem, który jest jak tornado - jeśli się zatrzymuje, to na chwileczkę, jeśli buduje, to po to, by zburzyć. W dodatku jest chłopcem i interesują go tylko klocki i pojazdy. Na szczęście mamy w domu grę, która potrafi skupić jego uwagę na parę minut - jest nią Dzień i noc z serii Smart Games od Granny.




Dla kogo?
Gra idealnie nadaje się dla małych dzieci, producent określa przedział wiekowy na 3-6 lat, ale mój dwulatek bawi się nią już od jakiegoś czasu. Dzięki zróżnicowanym poziomom trudności gra jest atrakcyjna zarówno dla dwulatka jak i dla jego sześcioletniej siostry.



Elementy
Zestaw składa się z 10 drewnianych klocków, podstawki ze słupkami do nakładania klocków oraz książeczki z instrukcją i zadaniami. Całość wykonana jest bardzo starannie, klocki mają ładne, wyraziste kolory i, co ważne, farba jest bardzo trwała (naszej gry używamy intensywnie już od 4 lat, a klocki mają tylko nieliczne zadrapania).

Dla mojego syna najważniejszy jest klocek, który kształtem przypomina samochód. Bez tego elementu mój mały miłośnik motoryzacji raczej nie zainteresowałby się grą. Córkę natomiast zawsze bardziej interesowało budowanie postaci i domków. Jak widać, dzięki różnorodności klocków, w tej zabawie każdy znajdzie coś dla siebie.

 Mam jedną krytyczną uwagę co do budowy klocków - wielkość otworu do nakładania na słupek. Moje dzieci, jak zapewne wiele innych, mają tendencję do wpychania paluchów tam, gdzie nie powinny. I właśnie te otworki w klockach są dla nich bardzo ciekawe i kuszące. Syn jest już na granicy bezpieczeństwa, za każdym razem, gdy nawleka sobie klocki na paluszki, boję się, że tam utkną.



Zasady
Książeczka z zadaniami zawiera różne konfiguracje klocków, które należy odwzorować. Zadania podzielone są od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Dwa poziomy trudności przypadają na Dzień (zadania 1-24) i dwa na Noc (25-48). Nocne zadania wymagają większej spostrzegawczości i wyobraźni, gdyż widzimy tu tylko cienie układu elementów.

W Dzień i noc można się bawić samemu lub z kimś. Moje dzieci bawią się tak, że Młodszy układa Dzień, a Starsza Noc. Rozwiązanie zadania nie zajmuje zazwyczaj dużo czasu, więc nawet najmłodsi gracze potrafią się na nim skupić do końca. W razie problemów mała podpowiedź wystarczy, by dziecko poradziło sobie z ułożeniem klocków zanim się zniechęci. Budowanie i burzenie, budowanie i burzenie - idealne zajęcie dla malucha, prawda? W każdym razie mojemu synowi się podoba.

Układanka jest trochę jak puzzle, ale wymaga trochę innego zaangażowania. Nie chodzi tu o dopasowanie elementów do siebie, ale o przestrzenne odwzorowanie obrazka. Gra uczy więc nie tylko koncentracji, ale też spostrzegawczości, logicznego myślenia i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Zalety
- solidne wykonanie
- estetyka
-nauka koncentracji
-ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- możliwość samodzielnej zabawy

Wady
- niebezpieczeństwo utknięcia palca w otworze w klocku
- cena (niestety dość wysoka, ale rekompensuje ją jakość zabawki)

Gra Dzień i noc zdobyła w 2010 r. główną nagrodę w konkursie Świat Przyjazny Dziecku.

Wpis powstał w ramach projektu blogowego Grajmy! 
http://mamajanka.blogspot.com/2016/02/grajmy.html

19 komentarzy:

  1. prosty pomysł, a walory edukacyjne nie do przecenienia - kolejna mocna pozycja od Granny dla najmłodszych!
    żałuję, że nie znałam wcześniej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z grami jak z książkami - na rynku jest tak dużo ciekawych pozycji, że wszystkiego nie da się mieć. Zawsze warto zapamiętać tytuł, bo to świetny pomysł na prezent

      Usuń
  2. Nie znałam tej gry, świetna, edukacyjna i do tego prosta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A klocki można wykorzystać także do innych zabaw

      Usuń
  3. Gdyby moja córka nie była juz taka duża..... :), fajnie to wygląda!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ty masz za to fajne gry dla trochę starszych dzieci, w sam raz dla mojej Zośki. U mnie pomysły na gry dla wieku 6+ jeszcze się pojawią, wypatruj.

      Usuń
  4. Możemy potwierdzić, świetna gra, synek kiedyś grywał z wielką pasją

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twoje propozycje też są bardzo ciekawe. Szukam polskich odpowiedników :)

      Usuń
    2. Można wiele znaleźć takich samych (czasami w Polsce wydane są przez inne wydawnictwa) u nas w UK mamy THINKFUN W PL ma to G3. Trzeba szukać głównie po internetowych sklepach :-)

      Usuń
  5. Świetny pomysł! Ale mi się podoba!! Muszę poszukać ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapowiada się bardzo ciekawie. Myślę, że by się u nas sprawdziła.

    OdpowiedzUsuń
  7. mielismny cos podobnego,Chłopaki baaardzo lubili, ale zabawka szybko sie im znudzila

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiamy drewniane zabawki!

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiamy drewniane zabawki a takie szczególnie

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie widziałam tej gry jeszcze,bardzo fajna i co dla mnie ważne - drewniana, uwielbiamy drewniane zabawki

    OdpowiedzUsuń
  11. takie proste zabawki sa najlepsze! Nie widziałam tej gry, wydaje się super :)

    OdpowiedzUsuń